vrijdag 13 april 2012

Een kat geeft kopjes, een konijn kinnetjes

Hond: "De mensen voeren me, houden van me, geven me een huis, aaien en verzorgen me. Ze moeten wel goden zijn!"
Kat: "De mensen voeren me, houden van me, geven me een huis, aaien en verzorgen me. Ik moet wel een god zijn!"

Het aanhankelijke gedrag van katten wordt nogal eens opgevat als 'lief'. Niets is minder waar. Op verschillende plekken op de kop, de schouders en het achterlijf van katten bevinden zich geurklieren. Kopjes geven en zich langs je strijken betekent zoveel als: "Jij bent nu mijn eigendom". Katten claimen hiermee hun territorium, waar jij vanaf dat moment in hun ogen ook toe behoort. Veel kattengedrag vind je uitgelegd op de website 'Kattenweetjes', onder het kopje gedrag.

Konijnen doen hetzelfde door met hun kin over hun 'aanwinsten' te wrijven, zoals te zien is in het begin van het volgende filmpje:

3 opmerkingen: