zaterdag 14 april 2012

De Hondse Baas

Jaren geleden kwam Bets Engel, hondentrainster, al met het boek "De Hondse Baas". De strekking: Honden hebben niet in de eerste plaats ouders of speelkameraadjes nodig maar een 'hondse baas', een baas die leiding kan geven.

Leiding krijgen is bijna een eerste levensbehoefte van een hond. Een hondenroedel functioneert niet zonder hiërarchie en leiderschap. Honden worden door mensen vaak 'geadopteerd' als een knuffel, een kind of een speelkameraadje. Op zich is hier niks mis mee, gesteld dat de hond in de eerste plaats hond mag zijn en leiding (en beweging) van de baas krijgt. 

Cesar Millan maakte een lijstje van 5 dingen waarmee wij onze honden gék kunnen maken. 

Nieuwsgierig? Lees hier meer >

1 opmerking:

  1. Ooit heb ik een bij Bets Engel gedragstraining gedaan met één van mijn Goldens. Ik heb haar boek "De hondse baas" bij alle volgende honden als leidraad gebruikt. Helaas heb ik het boek niet meer. Wie weet waar ik dit kan verkrijgen? Ik wil het graag doorgeven aan de volgende generatie.

    BeantwoordenVerwijderen